تبلیغات
عشق بی نهایت - آیه 143 سوره بقره
عشق بی نهایت
♥عشق؛... بینهایت را بی نهایت خواستن است♥
عشق بینهایت سقوط زمان امروز و فردا
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نیکی ♥
نویسندگان

 

وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً

 و ما بدین سان شما را امّتی معتدل و میانه رو قرار دادیم تا بر مردم گواه ( راه راست ) باشید

چنانکه رسول ( با رفتارهای معتدل و نیکوی خود ) بر شما گواه است.

  

اینک از امت اسلامی به میانه روی و اعتدال یاد شده است.

آیه ی فوق امت اسلامی را به شرط پیروی از خط اعتدال، گواه و شهید و شاهد بر دیگر مردمان کرده است. چنانکه رسول که خود تجسم معنی اعتدال است، بر امت اسلامی شاهد و گواه باشد.

مقصود خداوند این است که ما با وضع قوانین و احکام اسلامی شما را در موضعی قرار می دهیم که اگر بدان احکام عمل کنید در عالم نخبه و یگانه می شوید و ملت های دیگر می توانند از شما سرمشق بگیرند چنانکه شما از رسول سرمشق می گیرید و اگر نخبه و محبوب عالمیان نشده اید، بدانید که راه رسول را نمی روید.

این اعتدال معانی بسیار گسترده ای دارد که از جمله مهم ترین آن ها، اعتدال در حفظ شئون دنیوی و امور اُخروی است، چنانکه مردمان هم به دنیای خود بپردازند و هم از کار آخرت غافل نباشند.

با نگاه دقیق تر می توان گفت که کارها به دنیوی و اُخروی تقسیم نمی شود بلکه انسان ها هستند که اگر روی در آخرت داشته باشند و مقصودشان از هر کار، نیل به کمال نَفس ناطقه ی آنها باشد، همه ی کارهایشان از خورد و خواب، خرید و فروش و زناشویی و شغل و حرفه و کار... همه امور اخروی است؛ و اگر آدمی روی در دنیا کرده باشد و دنیا را مطلوب مقصود نهایی خود داند، همه ی کارهایش دنیوی است حتی نماز و روزه و  حج و جهاد و تحصیل علم و غیــره...

 

دنیا همگی عُقباست اندر نظر عارف

دنیات چو عُقبا شد، دنیات مبارک باد

 

نکته: مقصود از میانه روی به عنوان "خط فضیلت" این نیست که شخص مسیر متساوی الفاصله ای را با افراط و تفریط که دو جانب حد وسط است، حفظ کند بلکه حد وسط که فضیلت محسوب می شود صفتی و کمالی ست در انسان، که به کلی با دو سمت افراط و تفریط متفاوت است و ماهیّت آن ارتباطی به آن دو رذیلت ندارد؛ و گاه باشد که حد وسط از نظر ظاهر به یکی از دو جانب افراط یا تفریط نزدیک شود اما هیچ گاه عنوان رذیلت پیدا نمی کند.

مولانا در مثنوی حد وسط را امر نسبی خوانده و گوید ممکن است کاری، برای شخصی حد وسط شناخته شود و برای دیگری افراط باشد!

بنابراین فضیلت در شناخت و حفظ نقطه ی اعتدال در هر کار و در هر مقام و موقعیت است.

 

 آیه 143 سوره بقره

درصحبت قرآن-دکتر الهی قمشه ای





نوع مطلب : • دکــتر الهی قمشه ای، 
برچسب ها : آیه 143، سوره بقره، درصحبت قرآن، دکتر الهی قمشه ای، اعتدال، أُمَّةً وَسَطاً،
لینک های مرتبط :
21 بهمن 92 22:48
عالی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




در زندگی مهم این نیست که به ایده آل زندگی تان برسید، بلکه مهم این است که در مسیر رسیدن به ایده آل زندگی تان "حرکت" کنید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای عشق بی نهایت محفوظ است
border=!-- Begin Mp3Player by Parstools.com ‍--68